Thursday, August 18, 2011

InshaAllah (Ramadhan 3)

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side

InsyaAllah 3x
InsyaAllah you’ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
You’re so confused, wrong decisions you have made,
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side
InsyaAllah 3x
InsyaAllah you’ll find your way
InsyaAllah 3x
InsyaAllah you’ll find your way

Turn to Allah He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hand and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way.
Showed me the way 2x

InsyaAllah 3x
InsyaAllah we’ll find the way

Lagu nasyeed ni by Maher Zain is so close to me. Rasa dekat je dengan pencipta. Sebab?
Setiap kali je kita rasa macam kita give up , rasa down and maybe dumped, rasa kehilangan, rasa sedih, dan bagaikan tiada lagi cahaya yang bersinar, dan tiada jalan untuk kembali jika tersilap, janganlah putus asa dan hilang arah. Allah sentiasa melihat kita. Begitu care tentang hambanya walaupun seringkali kita yang mengebaikan perintah Allah, suruhan Allah malahan begitu dekat kita dengan maksiat dan jalan buntu yang kita rasa macam dah tiada lagi hidup buat kita.

Setiap kali mendengar lagu nie, akanku muhasabah diri sejauhmanakah dekatnya kita, ingatnya kita terhadap pencipta. Mungkin kadangkala kita lalai dan leka dengan permainan dunia tapi janganlah ingat bahawa Allah itu jauh daripada kita. Hakikatnya Allah memerhatikan kita dari jauh, menunggu peluang yang ada jika kita tersungkur, tersasar arah hidup, tergelumang dengan dosa untuk memberi bantuan dan kemaafan serta pengampunan-Nya.
Allah SWT lah yang sebenarnya kawan kita, pendamping kita, pendengar setia kita tatkala tiada yang sudi mendengar luahan hati kita. Thank you Allah.

• Di sini , mungkin ramai yang pernah kuciwa iaitu kecil hati bila diri ditertawwa kerana kebodohan kerana kedegilan kerana kesombongan yang wijud dalam diri. So, kembalilah ke pangkal jalan. Allah lah sebaik-baik pertolongan yang ada. 
• One more, mungkin jugak kadang-kadang kita nie hanya dilihat dan diterima atas sebab kelebihan kita bukannya disebabkan kekurangan yang kita ada. Jadi, bilalah sampai waktu di mana kekurangan itu lebih menyerlah kita akan dipinggirkan, berdoalah agar dikuatkan semangat, dikuatkan hati, dikuatkan akal fikiran supaya semuanya akan menjadi lebih baik

• Ada jugak hari tue tertengok cerita Nikita, sinetron indon la yang banyak di pasaran sekarang nie kan. Ada pak cik tue cakap dan nasihat kepada Nikita bila dia bersedih. Pak cik tu pesan;
Jangan gembira bila mendapat sesuatu
Dan
Jangan bersedih bila kehilangan sesuatu
Kerna
Allah sering menguji hambanya untuk menambah tahap keimanan hambanya.
Dunia ini hanya sementara.
Hidup mestilah seimbang.
Allahlah perancang terbaik.
Sekarang, kita hanya mampu untuk berdoa dan menaruh harapan kepada-Nya andai sesuatu yang hilang itu milik kita, pasti akan dikembalikan jua akhirnya.

********
Saya akhiri warkah ini dengan
Andai itu takdirnya
Akan kuterimanya
Mungkin ada hikmah disebalikNya 

p/s: Yang sudi membaca nukilan ini, silalah perbaiki diri, lihat diri dan iman kita. Percambahkan iman di dada untuk terus kuat ilmu kita.

2 comments:

afiq. said...

sabar ye. :D

Dalilah Ali said...

hehe. dah sabar dah. haha. dah okay nie skg. boleh gelak2 lagi. yang dah berlalu tu sudahla. byk lagi yang menanti ni ha... chill :)