Friday, August 19, 2011

memeriksa diri

salam buat sahabat seIslam :)

baru je lepas baca 'Manhaj Hidup MUSLIM' oleh Al-Syahid Sayyod Qutb. BEST baca buku tue kalau betul-betul mahu faham la kan. buku ditulis orang terkenal terhebat manapun kalau tak de penghayatan memang bagai mencurah air ke daun keladi. Takde langsung yang boleh masuk dalam hati dan dijadikan pedoman hidup.

Tajuk bab nie, memeriksa diri. Ni bukannya suruh periksa ada ke tidak hidung, kepala, otak, mata sepasang atau sepasang telinga atau cukupkah jari. Bukan itu maksudnya... Heheh. mesti pelik kan reader tengok tetiba je byk post belog hari nie. Bukan apa, tengah mencari diri yang sebenarnya dan seiring dengan Islam. Dan saya memang macam tue. Ada masalah sket, kalau takde orang untuk mengadu, mestilah kena baca ayat2 motivasi untuk teruskan hidup. Atlis, i have the basic thing in my life. Saya kena appreciate apa yang saya ada. saya taknak kehilangan apa yang saya ada sekarang. Rupa, wajah, badan masih tidak berubah. Masih cantik kot, cuma kalo kadang2 tue ad jerawat satu dua. haha.

Kawan saya pernah cakap, walaupun saya manje, saya masih kuat. Leh hidup tanpa bantuan cuma kdg2 hidup ni mesti la kena mntk jugak bntuan org kan? Kalau tak, tak guna pulak hiudp bermasyarakat :) Saya simple, in case sedih ke kuciwa ke memang saya atlis ada Allah, ada family, ada kawan untuk beri nasihat, untuk cheer me up. Heheh. Maklumlah the world is not yet ended kalau la kita sedih pon. I just put trust in Him skg. Believe what He give me the best sebab Allah dah rancang dah sume tue. Allah akan bagi kita benda yang penting je. Yang tak penting, keluarkan dari kepala, buang jauh2. xpayah duk pikiaq wat pening ja. Banyak lagi ilmu yang boleh digantikan dengan perkara yang tak berfaedah tue. tak elok kenang benda yang dah lepas. Life must go on. Banyak lagi impian yang belum tercapai. HAHA. Nak study tinggi2, nak g lawat kawan kat negara orang pastu nak berhijrah kat UK kot. Hehe. Tinggi tak angan-angan? Bukan la, nak study sampai kat UK. Nak jugak kenal negara orang. Nak jugak lawat Kim kat Michigan. Huhu. She is a good friend even kami diff agama dan bangsa. Angan-angan tinggi tapi usahanya tak de la mana. Eh, dah terseleweng dah. ok. back to the topic td ye...


Ni sayyid Qutb cakap bila kita telah mengakui telah menerima Islam dan menyatakan iman kepadanya, periksalah apakah benar-benar untuk Allah saja? Apakah anda telah memberikan seluruh kepatuhan dan pengabdian yang sepenuhnya kepada ALLah? Apakah pelayanan terhadap hawa nafsu dan pengabdian terhdp keluarga, saudara-saudara, handai-taulan dan msyrakat sepenuhnya terhapus dari jiwa kita?Apakah kita mencintai atau membenci seseorang atas dasar cintakan Allah?

Apakah dalam cinta dan benci anda tidak terkandung unsur egoisme, atau keangkuhan? Sekali lagi anda harus periksa adakah tindakan anda dalam memberi atau tidak kerana Allah? Adakah semuanya dilakukan untuk mencari Ridha-Nya?

Yang ni saya tanya diri saya.. saya buat semua tue, saya ikhlaskan diri, tapi kalaulah saya tidak ikhlas menerimanya, akan saya pulangkan kembali. Sebab semua tu bukan milik saya lagi. Saya tak nak menerima barang yang bukan lagi milik saya. yang boleh buat saya tak tenteram jika menyimpannya lagi. Dan jika dihulur tangan persahabatan, saya akan terima jika dari awal lagi dimulai dengan persahabatan. sebab? saya tak nak saya kecundang kali kedua. Nak jadi lelabah yang tidak mudah tertipu buat kali kedua. Dan, saya xnak menaruh sebarang harapan. Sia-sia. :) Hehe. Nasib baik kawan yang setia nih ramai. Nak jaga hati. Hati ini FRAGILE. Karang pecah kan xde yang nak tolong pasang balik. huhu. K,lah. nak baca dan bermesej ngan kawan2. BTW, thanks kepada yang sudi membaca. Banyak mengarot nih. Hehehe

No comments: